Dyskalkulie
Porucha učení postihující matematické schopnosti
1. CHARAKTERISTIKA SPU DYSKALKULIE A JEJÍ DOPADY NA ŠKOLNÍ VÝKONY DÍTĚTE
Charakteristika SPU dyskalkulie:
dítě se nemůže naučit počítat, ačkoliv není po stránce intelektové nijak zvláště opožděno a mělo normální příležitost k učení .Tato porucha je charakterizována neschopností dítěte naučit se matematickým dovednostem běžnými metodami
Dopady na školní výkony dítěte:
Obtíže:
v nepochopení vztahu mezi čísly a konkrétním množstvím
v pochopení smyslu slovní úlohy, jejího zadání, problémy s formulací odpovědi
v prostorových a plošných vztazích (v geometrii)
v analogiiích, v orientaci v čase
pamětní počítání (včetně násobilky a dělení)
matematické vzorce, jejich vštípení, výbavnost, použití
v představě a struktuře čísla
v základním počítání v oboru do 10 a s přechodem 10 (přetrvává do vyšších ročníků)
ve slovním vyjmenovávání číselné řady
čtení a zápis římských čísel a vícemístných arabských
snížená schopnost udržet zápis čísel ve sloupcích (písemné :, x)
nezautomatizovanost jednoduchých matematických operací (přetrvává do vyšších ročníků)
vázne dovednost provádět základní početní operace (složitější x, : se nahrazují jednoduššími +, -)
tendence i jednoduché početní úkony nahrazovat písemnou formou (neprakticky)
děti často nepřesně rozumí významu, vztahům ve slovních úlohách, jejich řešení je pak zcela nepřiměřené
Tyto obtíže ztěžují rozvoj matematických dovedností. Děti pak ztrácejí o matematiku zájem a dostávají z ní strach. Tím se nadměrně zatěžuje psychika dítěte, předčasně nastupuje únava a zkracuje se doba pozornosti ve škole. Klesá tak efektivita učení.
2. KOMPENZAČNÍ A PRACOVNÍ POMŮCKY POTŘEBNÉ PRO PRÁCI S DÍTĚTEM
matematické tabulky pro nácvik představy početní řady (do 10, do 20, do 100) -
Pokorná
tabulka x, : , + , -
různé druhy počítadel
číselné osy
kalkulačka
vlastnoručně vyrobené přehledy
karty s nápovědami (ev. Taháky do kapsy - nakladatelství TOBIÁŠ)
učebnice pro speciální školy
pomůcky, které pomáhají vizualizaci učiva a názorné pomůcky
číselný trojúhelník (pomůcka k fixaci spojů na +, 1-18)
počítačové programy - Gemis DYSKALK 1, DYSKALK 2
Nakladatelství Augusta, Litmyšl : PaedDr. Novák, PhDr. Kumorovitzová - Nauč mě počítat - metodika
korekce; Nauč mě počítat - pracovní přílohy
Nakladatelství Tobiáš, Kobzinové 3120, Havlíčkův Brod: Pracovní sešit k nápravě SPU-pro rozvoj početní představivosti
3. KONKRÉTNÍ POSTUPY V NÁPRAVNÉ PRÁCI V RÁMCI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY - RŮZNÉ MOŽNOSTI NÁPRAVY
A
a) rozvoj prostorové a sociální orientace
DOMINO - černé a bílé (str. 131) - rozstříhat - dítěti předkládat jednu polovinu - dítě doplňuje
b) rozvoj představy určitého množství prvků
STRUKTUROVANÉ SESTAVY čísel 4-7 - postřehování cvičit denně 2-3 minuty
c) vytváření představy početní řady
1, 2, ........ 10 - cvičit výbavnost se zavřenýma očima
- čtení tam a zpět, sudá-lichá (oběma směry), sousední čísla, čísla před, za
- nácvik doplňování čísel do 10 (8+___=10, starší děti př. 44+___=50, 230+_____ =300)
- nácvik odčítání (10-___ =8, starší děti př. 50- ____=43)
- orientace v číselné řadě od 10 do 20 (př. 10+4=14, 17-7=10)
- orientace v číselné řadě s přechodem přes 10
d) násobilka
vyvozování a procvičování na graficky upravených tabulkách
B
číselná osa - orientace, číslo před, za, zprava, zleva
hrací plány v barevné úpravě - hry (postřehování)
karty s obrazy čísel 1-10 (postřehování)
číselná osa - obloukem spojovat čísla po 2,5 ...
karty s násobilkou - příklady a jejich znázorňování na kruhových kartách
znázorňování x, : ve čtvercové síti - příklady
C
Nápravné počítačové programy - Gemis DYSKALK 1, DYSKALK 2
D
cvičení pravolevé orientace (PLO)
určování více, méně, stejně, nejvíce, nejméně
přiřazování určitého počtu prvků k dané číslici
orientace na číselné ose - ukazování, hned před, hned za
porovnávání čísel
rozklad čísel názorně i zpaměti
psaní číslic do desítkové soustavy
grafické znázorňování číslic do mřížky (čtverec 10x10 ke znázorňování čísel 0-100)
+ - v oboru do 10 s pomocí manipulace s předměty
počítání s přechodem přes 10 s pomocí manipulace s předměty
+ - větších čísel (čísla ukazovat na číselné ose, uvědomovat si velikost pomocí názoru)
x : na názorném materiálu, ev. tabulky x :
orientace v čase, jmenování dnů v týdnu, měsíců, roč. období (v řadě, před, za), určování hodin
RYCHLÝ KONTAKT |
---|
Kontaktní adresy: |
ZŠ a MŠ Únanov Únanov 56 671 31 Únanov ID datové schránky: ybvmip7 E-mail: ZŠ: zs.unanov@skolyjm.cz MŠ: msunanov@seznam.cz ŠJ: jidelnazsunanov@email.cz Www: www.skolaunanov.cz |
Telefony: |
ředitelství školy 515 228 626 školní družina 515 265 561 školní jídelna 515 265 561 mateřská škola 515 228 623 |
NÁVŠTĚVY |
---|
Statistika |
AKTUALITY ZŠ |
---|
Přerušení činnosti školní družiny |
V době podzimních prázdnin 29. a 30. 10 bude přerušena činnost školní družiny. Rozhodnutí naleznete na Úřední desce. |
Ovoce a zelenina do škol |
Projekt bude pokračovat i v novém školním roce. |
Mléko do škol |
Projekt bude pokračovat i v novém školním roce. |
AKTUALITY MŠ |
---|
Přerušení provozu MŠ v době vánočních prázdnin |
Provoz bude přerušen od 23. 12. 2024 do 5. 1. 2025. Dokument je k dispozici na Úřední desce. |
Nejnovější informace |
Aktuální informace týkající se Mateřské školy najdete v sekci Informace pro rodiče |